Saturday, May 26, 2012

Perempuan yang cantik


Cantik sering kali dedefinisikan sebagai apa sahaja perkara atau benda yang elok, lawa, sedap mata memandang dan sebagainya. Seringkali juga cantik dikaitkan dengan perempuan, bunga, keindahan panorama, dan banyak lagi kerana itu semua memiliki sifat feminisme yang sangat sesuai dengan istilah cantik. Akan tetapi dalam konteks duniawi, cantik itu tidak dinafikan sangat sesuai jika dikaitkan dengan perempuan kerana perbandingan perkara atau objek yang cantik akan dilihat dengan membandingkannya dengan perempuan. Tetapi cantik yang dimaksudkan melalui perempuan juga tidak semestinya bersandarkan paras rupa atau kecantikan luaran semata-mata kerana perempuan yang cantik luaran tetapi dalamannya tidak secantik luaran, tidak membawa maksud kecantikan yang sebenar. Maka cantik itu perlu ditafsirkan secara luran dan dalaman dalam erti kata sebenar. 

Setiap manusia adalah unik, mempunyai kelebihan dan kekurangan dan tidak terkecuali daripada sifat lemah, hina, buruk dan bermacam-macam lagi. Tiada yang sesempurna seperti Rasulullah s.a.w. Akan tetapi tidak semestinya cantik itu perlu dinilai berdasarkan paras rupa. Sebenarnya kecantikan yang asli terletak di dalam hati seseorang itu kerana dari hatilah terbitnya kecantikan seseorang. Jadi apakah cirri-ciri perempuan yang cantik? Oleh kerana cantik itu dilihat daripada mata kasar, mari kita singkap kecantikan perempuan secara luaran dahulu kerana manusia atau lebih tepat lelaki kebiasaannya bersifat ‘state the obvious’, yang mana mereka lebih melihat kepada kecantikan luaran dahulu. Antara ciri-ciri perempuan yang cantik adalah … 
          a) Senyuman yang manis, :)
*oh ini lisa surihani, beliau telah berkahwin. tettttt









  Manusia atau senang cakap lelaki memang sukakan perempuan yang memiliki senyuman yang manis. Walaupuan kadang-kadang seseorang perempuan itu Nampak biasa tetapi jika diamati secara dekat, senyuman yang diukir akan menyerlahkan kecantikannya.

b) Pemalu
Sifat pemalu memang sinonim dengan perempuan sejak dari dahulu lagi. Mitos mengatakan perempuan yang malu adalah sangat berahklak kerana mereka tidak membenarkan keadaan sekililing mempengaruhi sikap semulajadi perempuan itu sendiri. Oleh kerana itu lah, jikalau ada orang yang datang kerumah yang ada anak gadis, mereka akan duduk dalam bilik sahaja tanda MALU. 

            c) Pembersih
   Perempuan yang pembersih juga adalah perempuan yang cantik. Jika seseorang perempuan itu tidak menjaga kebersihan diri sendiri, bagaimana pula mereka ingin menjaga kebersihan rumah, keluarga, anak-anak dan alam sekitar? Sebenarnya perempuan telah lama dianggap sebagai agen pembersihan. Oleh kerana itu lah, perempuan mendapat jolokan suri rumah pada masa dahulu kerana hanya mereka sahaja yang dapat membersihkan rumah, anak-anak dan suami. Tettttt.

d) Bertudung












      Ciri yang ini memang tidak perlu dinafikan lagi. Perempuan yang bertudung sememangnya cantik kerana mengikut perintah Allah S.W.T. Sering kali perempuan yang bertudung membuat ramai lelaki tertawan kerana menjaga penampilan yang semulajadi cantik dan kemas.

            e) Pendiam
         Perempuan yang pendiam menurut sesetengah lelaki adalah sangat cantik. Bagi mereka bercakap hanya apabila perlu sahaja untuk menjaga batas-batas pergaulan. Perempuan yang pendiam juga akan terserlah kecantikannya. Bayangkan apabila si lelaki menegur perempuan, tetapi dibalas dengan senyuman yang manis. Aduhai.
*ini perempuan korea, uhuk uhuk


        Ada banyak lagi ciri-ciri perempuan yang cantik jika ingin diteroka. Walau bagaimana pun, perempuan yang cantik tidak harus bersandarkan kepada rupa paras semata-mata. Ahklak juga perlu dijaga untuk mengekalkan kesucian diri demi bakal lelaki yang akan menghuni hati mereka. Pantun melayu ada mengatakan,

Yang kurik itu kundi,
Yang merah itu saga,
Yang cantik itu budi,
Yang indah itu bahasa.

Jelaslah disini kecantikan itu bergerak seiring dengan budi dan ahklak yang baik. Sebenarnya pantun ini juga disokong dengan kata-kata hikmah ini,

Siapakah orang yang paling cantik? Adalah mereka yang berahlak mulia.

Sesungguhnya yang benar hanya datang dari Allah SWT dan yang buruk datang daripada diri kita sendiri. 






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...