Tuesday, May 15, 2012

Isu Pendidikan Nasional Semasa

    Assalamualaikum, sebelum tu rasanya dah terlambat kot nak ucapkan tahniah dekat budak-budak lepasan SPM yang rata-ratanya dapat keputusan yang cemerlang. Tapi saya nak jugak ucapkan tahniah untuk semua kerana berjaya menawan kejayaan dalam peperangan minda yang berlangsung selama 2 tahun dalam zaman sekolah masing. Suasananya berbeza, sekolah pun berbeza, teman-teman seperjuangan berbeza, cikgu-cikgu pon berbeza tapi yang pasti matlamat semua sama. SPM ni penting sebab sijil yang kita dapat tu yang menetukan masa depan kita. Kalau keputusan yang kita dapat tidak menepati apa yang kita harapkan agak susah untuk kita tempatkan diri kita dalam kalangan orang-orang yang nak melanjutkan pelajaran ke peringkat seterusnya. Ok, mukadimahnya panjang sangat, sebenarnya nak cerita pasal isu pendidikan nasional semasa je. 

    Negara kita ketika ini masih mengamalkan sistem pendidikan yang sama seperti dahulu. Isu pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang diperkenalkan oleh mantan Perdana Menteri kita iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad yang dikuatkuasakan sepenuhnya pada tahun 2008 telah dimansuhkan sepenuhnya pada tahun ini. Ramai yang sedia maklum, PPSMI dilaksanakan adalah untuk mendedahkan para pelajar dengan ilmu Matematik dan Sains dengan lebih meluas kerana penggunaan bahasa Inggeris untuk kedua-dua subjek ini tidak terhenti setakat peringkat SPM sahaja. Ini kerana penggunaan Bahasa Inggeris memainkan peranan yang sangat penting dalam kedua-dua subjek ini sebab lanjutan ilmu yang diperluaskan di peringkat universiti semuanya menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar. Kerajaan memandang isu ini sebagai serius kerana disamping ingin meningkatkan penggunaan Bahasa Inggeris, para pelajar juga boleh membuat persiapan dari peringkat awal persekolahan untuk bersaing dalam era globalisasi. 

    Akan tetapi, disebalik isu PPSMI ini yang mempunyai banyak kelebihan, ada juga kekurangannya. Hal ini dapat dilihat dalam peperiksaan yang berlangsung saban tahun tidak kira di peringkat sekolah rendah atau pun sekolah menengah. Prestasi yang ditunjukkan oleh para pelajar dilihat tidak memuaskan malah ada antara mereka yang dilihat tidak mampu untuk menggalas mata pelajaran kerana bahasa yang digunakan telah berubah. Hal ini mungkin berbeza dengan pelajar sekolah menengah kerana mereka sudah sedia maklum akan penggunaan Bahasa Inggeris, tetapi kepada pelajar sekolah rendah mungkin segelintir daripada mereka tidak mampu menguasai Matematik dan Sains dengan baik. Menurut kajian oleh satu memorandum, jelas menunjukkan bahawa PPSMI membawa kesan negatif di peringkat sekolah rendah, termasuk amaran dari Kongres Pendidikan Melayu Kedua bahawa 500,000 orang pelajar Melayu akan keciciran dalam mata pelajaran terbabit kerana lemah menguasai bahasa Inggeris. Malah kebanyakan pelajar yang berasal dari keluarga miskin turut akan menghadapi keciciran kerana ketidakmampuan menguasai bahasa Inggeris, sekaligus memburukkan keadaan sosio-ekonomi masyarakat luar bandar kerana anak-anak sukar disalurkan ilmu untuk menaikkan taraf hidup masyarakat mereka. Selain itu, isu PPSMI ini dikatakan memihak kepada keluarga di bandar. Menurut Bill Templer, seorang pensyarah kanan yang melawat di Fakulti Pendidikan Universiti Malaya, berhujah dalam satu surat kepada akhbar, bahawa dasar ini berat sebelah kepada anak-anak keluarga bandar yang berpendapatan tinggi, sambil meluaskan lagi jurang antara yang kaya dan miskin, baik di bandar mahupun di luar bandar, malahan boleh juga menjejaskan pemahaman konsep sains dan matematik kepada murid-murid biasa kerana mereka tidak mempelajarinya dalam bahasa ibunda mereka. 


    Kesimpulannya, isu PPSMI ini yang pernah mencetuskan kemarahan masyarakat suatu ketika dahulu telah berjaya diselesaikan dengan baik. Bantahan daripada sesetengah cendiakawan, sasterawan dan budayawan yang telah menyatakan pendirian masing-masing telah berjaya menyelesaikan isu ini. Pada pandangan saya, jika dasar PPSMI ini diteruskan sejak dari dahulu mungkin para pelajar dapat mengadaptasi jenis pembelajaran menggunakan Bahasa Inggeris dengan baik. Sebenarnya dasar ini pernah digunapakai suatu ketika dahulu tetapi telah dimansuhkan. Akibat desakan beberapa faktor ia telah digunakan semula namun sudah terlalu lambat untuk mengubah persepsi masyarakat pada ketika ini. 


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...